ZİHİNSEL HARİTALAR VE BİLİM






            Son yıllarda bir çok konuya ortak olan bir zihinsel mekanizma ve süreç olarak görmeye başladığımız  "Zihinsel Haritalar" kavramı üzerinde olacağız. Bu konunun bu kadar çok popüler olmasının nedeni  bir çok mit düşüncenin,felsefi algı ve  yaklaşımların yerini somut kanıtlara bırakmaya başlaması olarak ele alabiliriz.  Zihinsel haritanın ne olduğuna gelirsek "zihin" ve "harita" kavramlarının  mükemmel bileşkesi olarak izah edilebilir. Beynimizin ne kadar kapasite ile çalıştığına dair bir çok mit ve bazı araştırmalar mevcuttur.(Williams Woolley ve ark. 2007). Ancak beyinde belli sınırlandırmalar yapmak için oldukça erken gibi görünmektedir. 

                 Bilim 0 veya 1 varsayımları üzerine ilerlemektedir. Ya sev ya terket ... Kısacası  genellikle bilgi doğru olarak kabul edilerek başlanır. Kimse yanlış bildiğini iddia etmez. Zaten bu oldukça mantıksız olurdu. Bir bilginin yanlışlanması iki durumda gerçekleşir. Bir sebep karşıt görüş öne sürmek diğeri ise bilgiyi tersten sınayarak doğruya ulaşmak içindir. Konuyu dağıtmadan esas meseleye dönersek; sabah uyandığınızda gördüklerinizden tutun da  uyumak için gözleri kapadığınız zamana kadar tüm biçim, şekil arz eden geometrik yapıları beyninize tam anlamıyla kodlarsınız. Uyuduğunuzda ise bu süreç halen beynin fizyoloji yapısıyla bu süreç devam eder. Bu sefer kodladıklarınızı  düzen ile yerleştirirsiniz. Zihinsel haritalar coğrafyadaki harita, ölçeklendirme kavramlarına yakındır. Zihinsel haritanın ispatı ise yapılan görsel-mekansal algı testleri ile ortaya çıkmaktadır.(Taş,i .2006)
              

KAYNAKÇA:


Williams Woolley, A., Richard Hackman, J., Jerde, T. E., Chabris, C. F., Bennett, S. L., & Kosslyn, S. M. (2007). Using brain-based measures to compose teams: How individual capabilities and team collaboration strategies jointly shape performance. Social Neuroscience, 2(2), 96-105.


Taş, H. İ. (2006). Coğrafya Eğitiminde Görselleştirmenin Önemi: Mekansal Algılamaya Pedagojik Bir Yaklaşım/The importance of vitualizations in Geografic Education: An Educational Aproaches to Spatial Context. Doğu Coğrafya Dergisi, 11(16)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

PSİKOLOJİDE PROBLEME ODAKLANMAK VE DÖNGÜ

QUOTATİON İN PSYCHOLOGY